Viimeinen viikko

No iltaa!

Ruissista ja Saksasta sitä ennen ollaan palailtu ja blogi kaipaa päivitystä näin kahden viikon jälkeen. Tosin tuntuu, että olisin ollut Suomessa jo pitkäänkin hah. Mut onhan tätä kuukautta menty nyt jo päälle viikko hui. Sen viikon oonki ollu reissussa melkeen kokonaan mutta siitä ja ruissista sitten myöhemmin.

Linnakahvila.

Juhannusruusuja!

Oon lähiaikoina erikoistunu tähän "mahduta kukat ja kuvattava kohde samaan kuvaan"-tyyliin.

Tuossa parit kuvat tokavikalta viikolta kun lähdin oppaaksi (hahaha tais olla viides kerta linnalla) muutamalle jotka ei ollu linnalle vielä jostain syystä kivunneet, oli tosi hieno ilma ja hienot näkymät. Kukaan ei halunnu mennä sisälle joten lepuuteltiin penkeillä vähän aikaa ja sitten lähdettiin takaisin keskustaan ja kotia. Oltais menty myös lähikaupunkiin käymään samana päivänä mutta yhdelle tuli huono olo joten jätettiin se seuraavaan viikkoon, tosin ei sitten kukaan ollutkaan lähdössä joten jäi Thale näkemättä.

Ilta Brandenburgin portilla. Hämää kun tor on saksaksi portti eikä tori :D.

No melkeen onnistunu kuva.

Vikoihin päiviin Wernigerodessa kuului juoksevien asioiden hoitamista kuten hammaslääkärikäyntiä, pankkitilin sulkemista, international officessa käymistä ym. Kerkesi myös pelaamaan vähän biitsiä, stressailemaan saksan presentaatiosta, syömään kakkua ('cause bitches love cake) ja miun ja yhden puolalaisen vikana iltana yritettiin vähän juhlantynkää pykästä pystyyn, mutta esim. kun yritettiin mennä baariin oli se kiinni. Joten ei kun vaan samalla bussilla takaisin tien toiselta puolelta :D. No asuntolalla sitten hengattiin vähäsen aikaa yhdessä. Ke aamu meni loppusiivotessa ja sitten koululle kaikkien kamojen kanssa pyörimään ja se presentaatio aika jäätävällä meiningillä hoitamaan. Sitten nokka kohti juna-asemaa, jossa sitten seuraan liittyi kolme puolalaista ja yksi suomalainen ja otettiin deutsche bahn alle suuntana Berliini.

Käytiin seikkailemassa holokaustimuistomerkillä.

Syötiin junassa vähän eväitä ja perille päästyä osteltiin matkakortteja ja muuta, sitten hajaannuttiin omille hostelleillemme, mie kun olin varannu omani jo aikaisemmin. Päätettiin tavata Brandenburgin portilla parin tunnin päästä. Meikällä kesti kyllä raahata kaikkia kamoja eka strassenbahnilla eli periaatteessa junahan se on ja sit vielä raitiovaunulla, ja sit jäin vielä yhtä aikaisemmalla pysäkillä kuin olis pitäny pois joten jouduin vähäsen kävelemään enemmän. Hostelli oli jees, koko seitenkerroksisen talon kokonen ja Generator-hostelliketjuun kuuluva, missä oliki sitten paljon jotain lukioikäsiä majoittumassa. Eläväinen paikka omalla baarilla sun muilla. Hinta-laatusuhde ei ollu niin hyvä kun Barcelonassa, jouduin maksamaan esim. laukun lokerosäilytyksestä erikseen. Tosin suihku- ja wc-tilat oli isot ja tosi tyhjät aina siihen aikaan kun ite olin niitä käyttämässä + sieltä oli hyvät näkymät kun olin seitsemännessä kerroksessa :D. Ekana iltana siis tutkittiin vähän ihan keskustaa, Brandenburg, holokaustimuistomerkki, Sony Center, Mäkkäri (;) ja Potsdamer Platzilta sitten lähettiin omiin suuntiin taas nukkumaan.

Komia julkisivu.
 Torstaipäivän olin pyhittäny Museumsinselnille. Olin jo yhdeksän aikaan keskustassa pyörimässä, tällä reissulla en halunnu turhaa aikaa hukata. Kymmeneltä aukes museot ja olin haukkana heti ovien avatessa ekalla museolla eli Altes Museumilla. Siellä oli antiikkihommeleita. Ei niinku voinu käsittääkkään kuinka vanhoja ne ruukut ja veistokset sun muut oli, ja herätti kyllä innostuksen päästä sinne antiikin Kreikan huudeille jonain päivänä. Sitten siirryin Islamilaista taidetta ja muuta myöskin antiikkisen ajan jutskia esittelevään Pergamonmuseumiin. Se oli kans mielenkiintonen ja hieno. Kuvia on pari puhelimessa kun ei ollu varma missä kaikkialla saa kuvata. Nyt en jaksa kyllä siirtää niitä koneelle muahha. Tsekkasin kanssa Altes Nationalgalerie joka on siis kansallinen taidemuseo. Oli paljon upeita marmoripatsaita ja klassisia maalauksia. Kattelin yhtä yhtä maalausta silleen että ompas tää jotenki hieno, no, se oliki sitte mikäs muukaan kuin Monet. Että ei ne kuuluisat turhaan kuuluisia oo ku tämmösenki puusilmän silmään käy :D. Sitten vikana vielä Bodemuseum jossa oli enimmäkseen vähän uskonnollisempaa materiaalia plus olin jo aika piipussa siinä vaiheessa joten aika pikaista vauhtia sen katsastin. Se oli kyllä upee paikka sisältä, kuten kaikki nuo museot. Olin museosaarella sieltä kymmenestä jonnekin kahden maihin joten neljä museota noin neljässä tunnissa. Tuli kulttuuriähky ja suosittelenkin tsekkaamaan vain pari museota päivässä jos tuonne haluaa mennä, tai sitten ottaa aikaa ruoka- ja lepotauolle ja vähän muille jutuille välissä, museot on pitkälle iltaan auki. Ite halusin kuitenki viettää aikaa kavereitten kanssa, joten pienistä yhteysongelmista selvittyä treffattiin televisiotornin juurella.

Altes Museum Lustgartenin puolelta.

Berliner Dom ja osa kaksi kukka+kohde-kuvausta.

Suihkulähteen pohjakin oli taidetta heh.

Räy!
Syötiin vähän thaimaalaista eiku vietnamilaista pikaruokaa ja sitte lähdettiin kohti East Side Gallerya eli muuria!

Elä tipu.

Keskityin lähikuviin.
Haluun laittaa tän facen profiilikuvaks.
Rankka kesäsadekuuro yllätti loppupäässä muuria ja olin ite ainoo kenellä oli sateenvarjo. Juostiin sitten asemalle turvaan ja mäkkäriin vaihteeks kuivattelemaan ja kahville. Lähdettiin siitä sitten kohti miun hostellia koska olin aamulla unohtanu ladata miun lokerikkoon lisää aikaa. No, siinähän tuli sitten jotain ongelmaa eikä lokero suostunu aukeemaan joten jouduttiin odottamaan että pomo saapuu koodeineen aukasemaan lootan. Vihdoin ja viimein sitte saatiin luukku auki ja vaihdettua laukku uuteen boksiin. Oltais menty sihen hostellin baariin mut ei ne ois päästäny kun vaan hostellivieraita sinne buu. Siinä ois myös alkanu joku pienimuotonen livehommeli. Päätettiin sit lähteä eka kauppaan ostamaan juotavaa ja mennä pulsuilemaan eläintarhan liepeille :D. No näin tehtiin. Iltaa vietettiin sitten paljon vaan metrossa istumassa :D Käytiin esim. Olympiastadionin asemalla. Pysyttiin aseman liepeillä, koska vettä alkoi satamaan. Ajettiin sitten metrolla takaisin päin ja päätettiin mennä Alexanderplatzille hengaamaan. Siellä sitte hengattiin ja käytiin Burger Kingissä vessassa. Tämmöstä opiskelijabudjettimatkailua :D. Viimeisenä iltana Saksassa oli kyllä hauskaa, vaikka haikeet fiilikset alko jo olla siinä vaiheessa.

Keskiyön meininkejä Alexanderplatzilla.
Perjantaina päätettiin tavata yhdeltätoista ja mennä hetkeksi kaupoille ennen lähtöä kentälle. Ne halus saattaa miut ja mikäpäs siinä jos haluavat tuhlata Berliini-aikaa siihen ha. Tiputin huivini H&M:n, nyyh. Semmonen merkkipaalu vielä että ostin ekaa kertaa Starbucksista itse mitään. Oli kyllä siistiä kun oli ihmisiä saattamassa ihan portille saakka, oi että. Olipa outoo (ylipäätäänkin tuolta lähdettäessä) sanoa vaan että no nähdään ehkä joskus, joidenkin kanssa toki ihan varmasti nähdään, mutta joitain ei varmastikaan nää enää koskaan livenä.

Helsinkiii!
Lento oli illasta vähän ennen seittämää Suomessa. Viimeseen junaan en kerenny, joten lähdin yöbussilla. Vietin odotusajan Kinopalatsissa The Great Gatsbya tuijotellen ja siihen vähän pettyen. Kahdeltatoista lähti bussi ja seiskalta aamulla olin Kesiksellä. Painuin heti kotona järveen ja söin aamupalan ja aloin purkamaa laukkuja. Kävin lauantaina kolme kertaa uimassa: aamulla, päivällä ja illalla saunan kera, aijaijai. Sunnuntaina kävin kesän must-tapahtumassa Muikkumarkkinoilla ja petyin sielläkin kun ei ollu lakua tarjolla :(( Mut löysin pari kirppispaitaa joista myöhemmin ja voitin arpajaisista kortin jee :D.

Hahahaha varmaan joku jaksanu tänne asti lukee mut onpahan ainaki itelle kirjattuna ylös mitä sitä on tullut tehtyä.

Parasta jatkoa tälle alkaneelle viikolle!

Comments

1. Heheheee just oikein! Ja muikkumarkkinat. :D kaikenlaisia asioita sitä alkaa arvostaa ulkomailla. Itekin olisin varmaan käynyt uiskentelemassa jos olis ollu mahdollisuus. Olin Saksassa myös vahdossa tämän kevään ja tulin takaisin Berliinin kautta.